محل تبلیغات شما

مقدمه :

      نقش يادگيري در همه صحنه هاي زندگي نمايان است. يادگيري نه تنها در آموختن خاص مطالب درسي، بلكه در رشد هيجاني، تعامل اجتماعي و حتي رشد شخصيت نيز دخالت دارد. مثلا ياد ميگيريم از چه چيزي بترسيم، چه چيز را دوست بداريم. چگونه مودبانه رفتار كنيم و چگونه صميميت نشان دهيم. با اينكه برخي صاحب نظران از جمله اسميت و برودي فرايند تدريس و يادگيري را جدا از هم مي پندارند، ليكن اكثر محققان و روانشناسان يادگيري، بر اين باورند كه "همانطوري كه فروش بدون خريد ممكن نيست، تدريس بدون يادگيري نيز امكان ندارد".

       با پذيرش ديدگاه دوم، بايد تدريس را قعاليتي بدانيم كه  هدف اساسي آن، ايجاد و تسهيل يادگيري در فراگيران است.  (فتحي آذر ١٣٨٧ ) تدريس را متغير مستقل و يادگيري را متغير وابسته دانسته است كه هر دوي آن ها مي توانند خود را به شكل رفتار و عملكرد نشان دهند. بنابراين، توجه به يادگيري و ماهيت آن براي كسي كه با مقوله تدريس و آموزش سر و كار دارد، ضروري است و اينجاست كه نظريه هاي يادگيري مطرح مي شود. نظريه عبارت است از مجموعه قابل قبولي از اصول پيشنهاد شده به منظور توضيح يك پديده. نظريه ها چارچوبي فراهم مي آورند براي تعبير و تفسير مشاهدات محيطي و بعنوان پلي بين تحقيق و تعليم و تربيت است. نظريه هاي يادگيري، چارچوبي از ساختار و اصولي است كه به توصيف و تبيين نحوه يادگيري افراد مي پردازد. (حقاني، معصومي، ١٣٨٩ ).

       نظريه هاي يادگيري:

          نظريه به معناي وسيع عبارت است از تعبير و تفسير حوزه اي از شناخت. در نتيجه براساس اين تعريف، نظريه هاي يادگيري اصول كليت يافته اي هستند در زمينه يادگيري و شرايط آن، يعني نظريه هاي يادگيري در واقع تحليل كننده شرايط يادگيري است.

خلاقیت و روش های تدریس نوین و نقش معلم در پرورش خلاقیت دانش آموزان

چند مورد از نظریه های یادگیری در آموزش

مقایسه تطبیقی آموزش و پرورش کشور ایران و اوکراین

يادگيري ,  ,كه ,نظريه ,مي ,تدريس ,    ,هاي يادگيري ,نظريه هاي ,يادگيري در ,است كه

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سیاست نگار